Ринок грибів в Україні стрімко розвивається. Однак його учасники не володіють елементарною технологічною та ринковою інформацією, що заважає їм рухатися вперед. Така теза прозвучала на третьому підготовчому семінарі для виробників гливи, що відбувся в Чернігові у квітні цього року. Семінар організувало донецьке ТОВ "Біотехнологія" — один з найбільших в Україні постачальників міцелію для грибівницьких господарств.
Учасники ринку та науковці на семінарі розповіли, що за часів Радянського Союзу було закладено солідне наукове підгрунтя для розвитку грибівництва. Але наприкінці 80-х років, коли вся економіка опинилася у глибокій кризі, ця база була майже зруйнована. На початку 90-х років в Україні існувала торгівля грибами, але власне виробництво було майже не розвинене — набагато простіше було завозити готову продукцію з тієї ж Польщі. Вітчизняні підприємства просто не могли конкурувати з такими ділками.
Комерційне грибівництво в нашій країні бере початок з другої половини 90-х років. Саме тоді з'явилися люди, готові вкладати гроші саме в розвиток виробництва, а не торгівлю. Незважаючи на те, що ця галузь в Україні дуже молода, вона розвивається дуже динамічно. Провідний російський експерт в галузі виробництва гливи Володимир Матершев, який представив левову частку доповідей на семінарі, розповів в інтерв’ю "Агроогляду", що Україна останніми роками переживає справжній "грибний бум" — за темпами зростання вітчизняний ринок випереджає усі країни СНД.
Перспективи цього ринку можна тільки уявити — приміром, у сусідній Росії, за оцінками московського видання "Школа грибоводства", в поточному році у виробництво грибів буде інвестовано близько $8 млн.
Втім, українські виробники знаходяться у більш вигідному становищі, ніж їхні російські колеги: ринок РФ насичений імпортною продукцією, доля ж вітчизняних грибівників там не перевищує 30%. Експерти говорять, що для витіснення з ринку Росії іноземної продукції (шампіньйонів) необхідно інвестувати у вітчизняне виробництво колосальні суми — близько $150 млн.
За словами В.Матершева, на сьогоднішній день в Україні внутрішнє виробництво грибів не задовольняє потреб ринку й на 50%, а обсяги імпорту недостатні. Але не все так просто — в галузі існує низка проблем. Найважливіша з них, на думку генерального директора ТОВ "Біотехнологія" Сергія Кравчука, полягає у відсутності достовірної та повної технологічної інформації. Додамо від себе — і ринкової. Доказом тому може бути щирий інтерес учасників семінару до журналу "Агроогляд: овочі та фрукти", який було презентовано на форумі.
"Часто буває так: людина працює в цій сфері не один рік, але не має жодного уявлення про бізнес, яким займається. Звідси — нестабільність багатьох грибівницьких господарств", — коментує гендиректор "Біотехнології".
Розвитку ринку грибів серйозно перешкоджає безліч непрофесійних консультантів та аферистів, які пропонують свої послуги за чималі гроші і при цьому не несуть жодної відповідальності за кінцевий результат. Такі підприємці часто переконують людей у тому, що можна отримати шалені прибутки на грибах, не вклавши в цей бізнес великих грошей. Але це небезпечна брехня, попереджають спеціалісти. "В аматорському грибівництві відсутня стабільність. Люди просто втрачають час, а час, як відомо, це гроші", — вважає Сергій Кравчук.
До того ж, галузь абсолютно не підтримується державою, тому грибівники можуть розраховувати виключно на себе. "Державі ми не потрібні, вона нам не допоможе", — констатує Сергій Кравчук.
Як влучно висловився керівник "Біотехнології", виробникам грибів в Україні потрібно об'єднуватися "за професійною ознакою". На жаль, нині кожен учасник ринку зациклений на своїх проблемах. Але це закрита позиція, яка не є конструктивною, запевняють спеціалісти.
За прогнозами експертів, в подальшому ринок грибів буде розвиватися в двох основних напрямках: з одного боку, деякий час буде зростати кількість виробників, з іншого — ринок буде укрупнюватися. На сьогоднішній день найбільш впливовими учасниками ринку є великі оптові компанії та супермаркети. А такі споживачі, по-перше, потребують великих обсягів продукції, а по-друге, працюють лише з тими виробниками, які зможуть забезпечити стабільне постачання. Зростають і вимоги до якості продукції (хоча зараз, з урахуванням дефіциту грибів, добре продається навіть продукція невисокої якості), тому підприємства в перспективі будуть змушені або купувати сучасне обладнання, якісну сировину для виробництва та користуватися послугами високопрофесійних технологів, або піти з ринку.
Тетяна Кротова

Цікаві факти:
За обсягами виробництва грибів у світі лідирує Китай. Грибна індустрія в агробізнесі Китаю посідає 6 місце після виробництва зернових, бавовни, капусти, фруктів та овочів. Обсяги валового продажу грибів в країні складають $5 млрд. на рік, в галузі працюють близько 30 млн. людей.
Шампіньйон має багато корисних властивостей. В народній медицині його використовують як антидіабетичний засіб. Він містить полісахариди, які здатні стримувати розвиток ракових пухлин, мають антибактеріальні властивості.
Глива звичайна містить до 38% білку. В цьому грибі є всі 18 амінокислот, які необхідні для збалансованого харчування людини. Крім того, він містить майже весь комплекс вітамінів групи В, а також D2 і Е (токоферол). Споживання гливи знижує високий кров'яний тиск і тонізує нервову систему, зменшує рівень холестерину у крові, позитивно впливає на імунітет.

Джерело